maandag 3 mei 2010

Borduren

Thijs van Buuren, aankomende Trash&Treasures in Rotterdam staat hij er met zijn eigen borduurmachine waar hij ter plekke mooie dingen voor ons zal maken. Hieronder een leuk stukje tekst hoe het bij hem allemaal is begonnen:

Misschien wordt hij ooit wel wereldberoemd, ondanks gehakketak op de kunstacademie, Thijs van Buuren, industrieel productontwerper in zijn laatste opleidingsjaar én borduurkunstenaar.

“Ik wilde eerst in de mode maar op de kunstacademie wordt gedacht dat je harder gaat lopen als ze veel op je poten staan. Bij mij werkte dat eerder averechts.” Thijs trok zijn eigen plan en studeert in 2010 af in industrieel productontwerpen, een studierichting die recht doet aan zijn technische kwaliteiten. Bovendien weet hij deze vorm van ontwerpen te combineren met zijn eerste grote liefde: Borduren! Thijs:” Toen ik een jaar of veertien was, wilde ik embleems van mij favoriete bands op mijn tas en kleren. Die kon je wel kopen maar waren nogal duur. Dus ben ik achter de naaimachine van mijn moeder gekropen en borduurde daar logo’s mee die ik van internet kopieerde. Van het een kwam het ander. Ik ging steeds meer zelf doen:joggingstof kopen, knippen, naaien, broeken en truien maken. Mijn vrienden vonden het tof wat ik deed dus dat werden mijn eerste betalende klanten. Zigzaggen bleek enorm tijdrovend dus op een tip van mijn oom heb ik een borduurmachine aangeschaft. Die gaat veel sneller maar was prijzig. Gelukkig kon ik geld lenen van mijn pa.” Langs de wanden van Thijs’ werkkamer annex slaapruimte staan rekken vol tweedehands of goedkoop op de kop getikte kledingstukken waar hij zijn borduurkunsten op loslaat. Op tafel ligt een rol labeltjes waar tegenDRAADs op geborduurd is. Als je dat in een shirt, trui of broek ziet zitten, heb je een echte Van Buuren te pakken.
door: Els Neijts

Zie ook zijn site: www.tegendraads.eu en hieronder de machine where the magic happens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten